onsdag 21 december 2011

MOH - änglar som man inte visste fanns förrän man behöver dem

MOH, Medicinskt Omfattande Hemsjukvård. 17 sjuksköterskor som går jour dygnet runt, tre läkare, kurator, arbetsterapeut. Alla så ofantligt erfarna som valt detta sätt att vårda. När man inte kommit kontakt med den vården vet man nästan inte att de finns. Ibland kan man läsa en insändare i lokaltidningen med "Tack" och det kommer oftast från anhöriga och riktar sig oftast till vård i hemmet den sista tiden. Men de hjälper även såna som mig, och vilken hjälp! Hjärtat svämmar över när jag tänker på dem. Kommer alla tider, direkt in i allas hem, måste anpassa sig till familjen och situationen. De tar tag i minsta lilla problem på en gång. De har särskilt sagt att de är min ingång i vårdapparaten (och ibland behövs det hjälp när man inte orkar själv) och det tar de verkligen på allvar. Ringer mina andra läkare och konsulterar, tar direkt tag i problem.

Jag måste säga att svensk sjukvård är bra. Visst, jag hamnar nog i en prioriterad kö, men det vore bra om media ibland skriver om allt bra som görs och om  all empatisk, kunnig, vårdande, professionell vårdpersonal så de inte själva bara får läsa kritik. Ska skriva till landstingsledningen och säga detta, t.ex. superproffsig kirurg som ringer och kollar hur jag mår nu hemma, och ringer halv sex en fredag kväll! Onkologsköterskor som sitter ner en kvart och pratar och provar zonterapi mot illamående och kan svara på alla frågor, och så MOH som aldrig släpper en fråga.

Må många stjärnor tändas i himlen för mina läkare och all personal jag träffat hittills och särskilt MOH!

Inga kommentarer: