tisdag 20 december 2011

Hur det hela startade, före sjukhustiden, september 2011

tisdag 20 augusti: sökte Falu vårdcentral (jättebra nystartad privat VC) för ont inne i axeln, mot lungan till när jag andas djupt och skrattade, öm i magen högt upp mot levern till, olustig till mods. Flera prover togs som inte visade något men jag fick remisser till lungröntgen och ultraljud av lever och galla

söndag 11 sept: ont i magen, ingen matlust, kände mig svälld

måndag 12 sept: åt inget vidare, frågade kollegor som har glutenintolerans hur det yttrar sig och tänkte att det kunde det kanske vara

tisdag 13 sept: åkte till akuten efter lunch efter uppmaning från vårdcentralsläkaren. Var på akuten mellan kl 14-22.30. Sänka normal (alltså ingen infektion). Röntgade buken, vätska syntes i buken (där ska man INTE ha vätska). Fick besked att inga sängar fanns på kirurgen, fick åka hem med löfte att läkaren skulle ringa nästa morgon. Sjukskrev mig.

onsdag 14 sept: läkaren ringde, sa egentligen inget om vad det kunde vara. Sa att han skickat remiss till kameraundersökning av magsäck och tarm och han skulle försöka få det så fort som möjligt, helst denna vecka. Fick starkare värktabletter och uppmaning att försöka äta så jag inte blev för svag och uttorkad

fredag 16 sept: ringde kirurgen och fråga de om de visste något om remisser och fick svaret att "det visste de minsann inte, att man faktiskt fick ta eget ansvar och ringa runt". Jag började därför "ta eget ansvar" och kurerade mig själv under helgen och var "kan själv"-taggad. Plockade massor med trattisar med Olof och mamma/mormor.

16-20 sept: åt god mat men "inga utgifter", gick på smärtlindring, blev mer och mer svälld. Kände det som om jag var i typ 5:e månaden...

onsdag 21 sept: efter flera uppmaningar av god läkarvän sökte jag akuten igen och blev inlagd av kvinnoklinikens avdelning 38. När en kvinna har ont i magen är det oftast gyn som tar emot en då det oftast handlar om något kvinnorelaterat. Jag var tacksam för att de tog över från kirurgen som inte agerat som jag hoppats.

Inga kommentarer: