måndag 5 januari 2015

Doppat tårna i Styx

"Styx är i grekisk mytologi den flod som uppfattas som en gräns mellan livets och dödens riken".

Så fort allt ändras. Det är som att vända blad i en bok och allt blir annorlunda. Strax före jul, helgen vid Lucia, vände jag en sida i livets bok som jag gärna hade ogjort. Fick feberfrossa och mådde allt sämre. Som tur är har jag numera Palliativa teamet hemma morgon och kväll då jag får mat-dropp på nätterna. De fångade snabbt upp att något var tokigt. Inom några dagar var jag helt under isen. En kraftig infektion och blodförgiftning. När de tog prover sa de "det kommer ta några dagar innan blododlingen visar något utslag". Men inte då, redan efter en dag sa de att det växt ohämmat med bakterier i blodet och antibiotika sattes in per omgående. Jag hade fått streptokocker. Jo, det är en helt vanlig halsflussbakterie som ett av barnen fått med sig hem, men med nedsatt immunförsvar som jag har så tog det sig andra former hos mig. Fick något som heter Rosfeber, det innebar att hela jag blev blålila och prickig, musklerna gick inte att röra, det kliade infernaliskt. Släkt med scharlakansfeber (det minns man knappt vad det är längre tror jag). Det tog en vecka innan faran var över. Fick hjälp dygnet runt, blev omskött som en bebis av mamma och make och sjuksköterskor och läkare. Ringde på telefonen upp till maken som fick komma ner och transportera mig till badrummet på nätterna...Jag har nog aldrig varit så dålig. Efteråt har jag förstått att det kan vara mycket allvarligt, men nu gick det ju bra. Hel familjen fick äta penicillin för att undvika att bakterien snurrar runt och tillbaka till mig...

Efter denna kraftmätning har jag varit otroligt trött. Blodvärdet gick ner kraftigt och nu efter tre veckor med antibiotika är kroppen seg. Sen reagerar kroppen på andra saker. Jag byter nu till exempel hud på hela kroppen. Fotsulor, handflator, jag flagar hela jag... Inflammation i en höft gör det svårt att gå. Läkaren säger att hela kroppen liksom ruskas om och det kan dyka upp flera biverkningar jag inte direkt kopplar samman med en infektion. Något som stör mig just nu är hur otroligt fort kroppen har gett efter. Det finns inga marginaler alls kvar. Inga muskler, inget fett. Skinnet hänger på skelettet. Ingen rumpa, ser ut som en 90-åring...

Men, mitt i allt detta blev julen bra! Vi kunde fira som vi brukar. Därefter en lugn vecka med återhämtning och även så nyårsfirande uppe i fjällstugan! Så himla skönt! Nu är vi hemma igen och inväntar skolstart.
Så idag, ÄNTLIGEN! har sett fantastiska bilder på Facebook den senaste veckan från alla som åker skridskor på vår fina sjö Runn. Och idag vågade vi mig ut! helt underbart!

 
Tack alla underbara familj, vänner som kommit och hjälpt till med allt från julklappar, ärenden, mat, uppmuntran! Ni är guld värda och ni orkar se min skröplighet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig du starka kvinna! Har följt din blogg sedan jag själv drabbades av cancer för 1 1/2 år sedan.
Härligt bild! Med hopp om ett år med god hälsa och många fina turer och mycket god tur!

Anonym sa...

Härliga Åsa - riktigt gott nytt år till dig och hela familjen. Det var gripande läsning, men gott att läsa att jul och nyår har blivit bra. Och så den fina bilden. Hoppas innerligt det vänder för gott nu.
Varma kramar från Oslo. / Björn o Hanne

Unknown sa...

Fantastiskt att du orkar ut! Underbart mitt i allt. Må solen lysa på dig och alla infektioner hålla sig undan nu. Stora kramar!
/Helena

Unknown sa...

Kära, kära Åsa ! Vad underbart att läsa att du bara doppade tårna . Du är en fantastisk kämpe.

Anonym sa...

Härligt att du mår bättre nu, Åsa! jag tänker på dig, Ann-Sofi

Tove Västibacken sa...

Vad härligt att se dig på isen!
Med vänlig hälsning Tove

Anonym sa...

Vilken härlig bild! På så många sätt. Kramar, Karin

Ann- Katrin sa...

Så skönt att du äntligen skriver igen. Blev riktigt orolig ett tag.