onsdag 6 november 2013

"Ett riktigt rävgift"

Är inne för behandling idag. Mår inget vidare, drygt att känna sig hängig, ur form, kraftigt illamående- på väg TILL behandling... Undrar just hur jag mår ikväll då. Kommer inte ihåg att jag mått så här skruttigt vid tidigare behandlingar. Då har illamåendet suttit i några dagar, nån vecka. Nu mer eller mindre kontinuerligt i fyra veckor.

Min läkare lyssnar på mig, förklarar hur cellgifterna verkar och säger att det är inte konstigt att du mår dåligt, "det är ett riktigt rävgift du får nu". Men det känns iallafall bra att hon bekräftar min känsla. Får en lista på anti-illamående preparat utskrivet. Dessutom ges flera mediciner nu under dagen för att motverka. En behandling tar nu i princip hela dagen pga förmedicinering (i dropp, sprutor, tabletter) förutom de två påsarna med själva cellgiftet. 

Cellgifter finns massor med olika sorter, olika kombinationer. Jag får nu 3:e kombinationen, det kallas "3:e linjen". Utvärdering sker i mitt fall efter andra och fjärde dosen i denna behandlingsomgång. Faran är när man blir immun och måste gå vidare (nästa linje) med mindre versamma preparat.

Utvärdering redan nu efter första dosen är tvetydig. Dels har tumörmarkören gått ner. Det är bra. =Cellgiftet verkar bita. Men ultraljud visar på fri tumörvätska i buken, mer än för en månad sedan. Det är inte bra. Tyder på att det finns tumörceller som fortsätter utvecklas och frigör vätska. Läkarna kommer diskutera mitt fall och fundera vidare.

2 kommentarer:

Helena L sa...

Hoppas att rävgiftet krymper dina tumörer! Och att det går att operera resten. Håller tummarna hårt! Du är en kämpe Åsa. Stora kramar och önskningar att du får bukt med illamåendet! ❤️

Anonym sa...

Det var så roligt att se er och vara med på gymnastiktävlingen idag. Vilken familj ni är!! Har just läst bloggen för hösten. Har inte läst sedan vi sågs i somras. Börjande ana för ngn månads sedan att det kanske inte var OK nu. Efter att ha läst nu, så förstår vi att det är krig igen mot cancern. Skickar alla starka tankar vi har som medkrigare på din sida!
Kramar Karin o Anders