måndag 4 november 2013

Gilla Försäkringskassan!

Jag gillar försäkringskassan! I mitt tidigare liv kändes det inte så, då var det mest en instans som man nästan fick ont i magen av att behöva kontakta vid VAB-dagar och liknande. Att fylla i en vård-av-barn-blankett krävde minst doktorsgrad kändes det som och man kände sig alltid liksom anklagad, att man försökte luras fast man bara gjorde fel...

Men nu, när jag har egna allvarligare problem så är FK helt suverän. Man får en personlig handläggare. Min personlige handläggare Jenny, ringer och frågar hur jag mår och påminner om något sjukintyg inte kommit in från läkaren. Hon ringde idag och berättade att jag kommer få hem en blankett att fylla i som innebär att jag kan få tillbaka "normalnivån" på ersättning (efter tag med sjukskrivning åker man ner på "fortsättningsnivå" som är lägre). Det får man om man uppfyller några kriterier Socialstyrelsen satt upp och som gäller när man är allvarligt sjuk. Då behöver man inte bry sig om att man utförsäkras, att dagarna tar slut och sånt. Man behöver alltså inte oroa sig. Och det är FK som tipsar mig om detta, något jag såklart inte har en aning om.

Så även om FK får mycket kritik i media så när det verkligen är allvar så fungerar det bra. Det känns helt rätt prioritering tycker jag.

Inga kommentarer: