fredag 19 oktober 2012

Forskningsstudie om HIPEC

Jag har förmånen att få delta i en forskningsstudie om den speciella operationsmetoden (HIPEC) för bukhinnecancer som jag fått göra. Studien görs på Uppsala Universitet. Har blivit intervjuad ingående tre gånger och fått fylla i enkäter regelbundet. Det känns så bra att kunna få bidra och ge tillbaka LITE. Igår var det telefonintervju, en timme, många frågor som var nyttiga för mig för de får en att reflektera över situationen, förklara, beskriva och försöka sätta ord på känslor och vad man tycker.

Den svåraste frågan var hur jag uppfattar effektivitet och kvalitet i vården, både generellt och vid just de veckor jag var i Uppsala. Jag försökte beskriva att kvalitet för mig är ett personligt bemötande och att jag känner att allt görs som är möjligt för att hjälpa mig och att det görs inom rimlig tid utan långa perioder av oviss väntan. Sen tog jag som exempel något som hände förra veckan. Efter den allergiska chocken fick jag åka hem, men mådde ganska dåligt några dagar. Två dagar efter behandlingen ringde min läkare personligen på kvällen och frågade hur jag mådde, hur efterreaktionen varit, om jag behövde någon mer hjälp. DET är kvalitet i vården för mig!

Effektivitet, ja jag sa att effektivitet för mig är när de som är utbildade att läka, rädda liv och vårda får göra just det, att läkare inte ska behöva avsätta halva arbetstiden för administration eller för att formulera ingående intyg som ska passa försäkringskassan. Att de istället får ägna sig åt patienter och låta administrationen skötas av de som är bra på det.

Jag tycker ju att jag blivit väldigt väl bemött i de allra flesta situationer under detta år. Vi är så imponerade av Uppsala Akadmiska Sjukhus, den professionella vård de gav trots trånga utrymmen och delvis slitna lokaler, det personliga bemötandet är det som finns kvar på näthinnan. Lika i Falun, på kirurgen, onkologen och gynekologiska avdelningen, palliativa teamet, vårdcentralen. Så proffsig personal som vill hjälpa. För min del så tycker jag det är en orättvis bild som visas i media. Säkert finns saker att förbättra, men överlag så gör så många människor ett så bra jobb. Tycker vi.

Inga kommentarer: