söndag 5 februari 2012

"Anti cancer" av David Servan-Schreiber

Har fått rekommendation att läsa en bok, "Anti cancer" av David Servan-Schreiber, översatt till svenska 2011 och nyligen skriven. Så här står det på omslaget: "Alla bär vi på cancerceller i våra kroppar, men alla kommer inte att få cancer" och fortsätter så här: "Läkaren David S-S upptäckte en hjärntumör när han en dag testade sig själv i en magnetkamera i samband med ett forskningsprojekt. Han opererades och fick strålbehandling, men sjukdomen kom tillbaka och han beslöt sig då för att ta reda på hur vi själva kan bekämpa cancer. Hans utgångspunkt är att miljön och individens livsstil; kostvanor, stress, träning, är avgörande för uppkomsten av cancer - det genetiska arvet spelar en mindre roll än man tidigare trott. Boken erbjuder ett nytt, vetenskapligt grundat perspektiv på cancer som ger alla större möjlighet att skydda sig mot denna sjukdom".

Detta är precis det jag frågat onkologläkarna om, vad kan JAG göra själv. Men har hela tiden fått svaret att inte ändra något i kosten, inte ta någon naturmedicin eller vitaminer/mineraler, det kan minska effekten av cellgifterna. Däremot har jag fått rådet att motionera, hur trött jag än är så försöka komma ut och t.ex. promenera. Men det har varit så himla frustrerande att inte få några mer råd om vad jag kan ta tag i själv. Så denna bok är precis det jag letat efter. Konkreta råd, baserade på den forskning som pågår, t.ex listor på mat som är bra anticancermat och det som är mindre bra. En del studier är inte verifierade eller gjorda på stora populationer, men då är det tydligt angivet. Man kan alltså göra en egen värdering vad man kan och vill ändra.

Så jag har så smått börjat vrida om kosten, inte vara rädd att motionera så hårt jag bara kanoch orkar, försöka stressa ner och vårda den psykiska delen med t.ex yoga och massage. Det känns så bra att kunna göra något åt sjukdomen själv. Sen vet man ju inte hur långt det räcker, men jag har iallafall gjort det jag kunnat och det känns himla bra. Sen kan jag inte vrida om t.ex. kosten helt, men jag försöker undvika vitt mjöl och socker, dricker gärna grönt te, äter ingefära, mörk choklad, äter mer grönsaker och fisk och kyckling, mer ekologiska produkter etc. Saker man läst om i tidningarna men här finns kostråden samlade och genomgångna utgående från vetenskapen. Sen finns en radda exempel på människor som lyckats skjuta upp sjukdomen och levt många fler år är man fick prognos, ibland känns dessa historier nästan osannolika, men samtidigt får man energi av att läsa att det kanske bidrar om det inte är hela lösningen. Rekommendationen är att absolut inte ersätta traditionell skolmedicin som cellgifter, operation ,strålning, utan att komplettera etta med det man kan göra själv, en annan livsstil.

Boken rekommenderas varmt, både om man vill lära mer om cancer och om man vill få goda råd för sig själv eller någon anhörig eller vän. Själv beställde jag den på Adlibris.

6 kommentarer:

Ewa sa...

Ska absolut beställa och läsa den. Bra tips! Jag tror att man mår alltid bra av att ändra sina kostvanor, om man nu inte äter så bra, till det bättre. Det är dessutom god mat som rekomenderas.
Kramar Ewa

Maria Wetterlöv sa...

http://svtplay.se/v/2627242/vill_forebygga_cancer_med_kokbok

Se om du kan hitta boken "matfrisk". Jag ska absolut köpa den.

Kram igen!

Linda sa...

Hej Åsa!
Halkade in på din blogg, fastnade direkt och läste från början till slut - eller rättare sagt från slut till början!
Vad oerhört tråkigt att du är sjuk.. Jag skickar all styrka till dig och ser fram emot när vi står där vid fotbollsplanen och hejar på våra killar!
Ta hand om er i familjen, Linda Perols

Ferdinand sa...

Jag va din klasskompis i högstadiet och fick se dig på lasarettet då du va sjuk. Körde färdtjänst vid den tiden Åsa och nu har du det bra hos Herren. All smärta är borta för dig. Minns alltid i skolan att du alltid va glad. Själv försöker jag alltid att äta rätt utan E-ämnen i maten och försöker dela med mig av det jag vet om kosthållning. Är ute och promenerar nästa varje dag. Vi ses i himlen Åsa.

Ferdinand sa...

Ursäkta, mitt namn är Ferdinand Östh. Hette Leif Östh på den tiden.

Ferdinand sa...

Jag va din klasskompis i högstadiet och fick se dig på lasarettet då du va sjuk. Körde färdtjänst vid den tiden Åsa och nu har du det bra hos Herren. All smärta är borta för dig. Minns alltid i skolan att du alltid va glad. Själv försöker jag alltid att äta rätt utan E-ämnen i maten och försöker dela med mig av det jag vet om kosthållning. Är ute och promenerar nästa varje dag. Vi ses i himlen Åsa.