söndag 22 december 2013

Mår riktigt bra i kaos

Namnet min blogg fick för två år sedan stämmer så bra idag. Att må bra trots att allt egentligen är helt upp och ned och inte alls som man tänkt sig. För jag mår riktigt bra nu. Timing med cytobehandling är optimal, har mina två bästa veckor nu framöver och nästa cyto, omgång nr 4,  den 3/1. Har inte ont. Inga problem med magen om jag bara är försiktig (t.ex. skala äpplen, inga apelsiner, se upp med kött, äta långsamt). Lagom trött, behöver bara vila någon gång på dagen. Sover bra. Ja, det är riktigt bra.

I fredags em ringer min läkare. Tisdagens röntgensvar har kommit, och det ser helt ok ut. Problemet med njurarna och urinledare har försvunnit. Ingen vidare åtgärd planerad! Jippii! Blodvärdet och andra värden är ok, ingen transfusion behövs. Tumörmarkörerna tickar sakta nedåt vilket betyder att cellgifterna verkar fungera (min största oro). Doktorn skriver remiss för en mindre åtgärd, de ser att det finns en trolig stängd ficka i buken där tumörvätska samlats som inte kroppen lyckas ta hand om eller cellgifterna kommer inte åt. Och igår lördag em (!) ringer de från röntgen och frågar om jag kan komma in nu på måndag för att gå in med nål och tömma bort vätskan. Här går det undan! Jag trodde det skulle bli efter helgerna.

Jag kan njuta av att vi har lagom ambitionsnivå på julfirande, kan sitta ned och ta det lugnt, ja bara uppskatta att få vara med ett tag till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir så glad av att höra att du mår bra och njuter av julen! Stor julkram från Ann-Sofi

Petra sa...

Gött att höra att det kommer bra dagar och bra provsvar emellanåt <3 Lite luft, lite återhämtning, det är du sååååå värd. Många Kramar Petra

Maria sa...

Vad skönt att höra att det får rulla på i någorlunda lagom takt och braaa att du får åtgärdat det som behövs "snabbt". Kram!!

Helena L sa...

Tittar in här hos dig på din blogg med varma hälsningar på nyåret. Hoppas så att allt är lite bättre. Att behandlingen hjälper och att du får vara lite glad mellan orosstunderna. Stora kramar, Helena