torsdag 8 november 2012

Cellgifter = skönhetsmedel ???

Alltså, skratta inte åt mig nu, men detta är faktiskt sant:

När vi var på Kreta unnande vi oss Spa-behandling. I mitt fall helkroppsmassage, ansiktsbehandling mm. Den unga fräscha 32-åriga terapeuten pratade om ditt och datt som man gör. Sen kom vi in på min sjukdom såklart, hon såg ju att jag var under behandling (utan hår, ven-port etc).

Efter en stund frågade hon hur gammal jag var. "46" svarade jag. "Näääääää, det menar du inte, jag trodde du var max 35" sa hon (och hon var INTE ironisk, det klarade vi ut ganska snabbt). "Du har så fräsch hud, så elastisk, man kan absolut inte tro att du är 45! Ootroligt! Vad äter du, inte så mycket kött va? För man känner direkt på de som äter mycket kött att deras bindväv är väldigt oelastisk och stum, är du vegetarian?"... Sådär gick hon på!

Nä, jag är inte vegetarian, men det är sant att jag äter mindre kött än tidigare, och mest kyckling och viltkött, men absolut inte vegetarian. Så nog borde jag vara seg i huden. Nej, detta är min teori: när man får cellgifter så dödas ju alla snabbväxande celler, däribland hårceller, hudceller, slemhinnor. Sen nybildas de, alltså de är nya och fräscha. Alltså blir huden fräschare och nyare.

Vad tror ni om den teorin??? Ska kolla med en onkolog om några veckor, om han tror på den. Isåfall kanske man kan poängtera detta för alla som har det jobbigt med cellgiftsbehandlingar - de fungerar som skönhetsmedel och föryngringskur.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hörde av min onkolog att cellgifter faktiskt kan ge skönhet - åtminstone efter att man slutat med dem. På så vis att när håret börjar växa igen, blir det oftast tjockt och vackrare än hur det såg ut före cellgiferna. Kan ju vara något att se fram emot kanske, för alla som appar håret.
Hälsningar Helena